Bezár
Ismerjük a ciklusunkat?

Ismerjük a ciklusunkat?

Életünk különböző ritmusok köré épül: a napok, a hetek, az évszakok – mostanában ugyan gyakran felboruló – váltakozása rendezi a szokásainkat, ad keretet a mindennapjainknak. November felé közeledve el szoktuk kezdeni a karácsonyi készülődést, és – ha nincs épp világjárvány – kora tavasszal bekapcsol a reflex, hogy ideje lenne kitalálni, hol nyaraljunk idén. Megszoktuk, hogy nyolcra be kell érni a munkába, és a párunknak minden szerdán hosszú napja van, ilyenkor biztosan mi megyünk a gyerekért az oviba. Kecskés Tímea írása következik.

Amíg ezek a ritmusok működnek, a megszokott, jól ismert ütemben váltakoznak, addig nincs is semmi baj. Még ha nem is kedvelt eseményekhez kötődnek, akkor is biztonságot adnak.

Ilyen ritmus a menstruációs ciklusunk is. Nem mindenki kedveli vagy örül neki, de az biztos, hogy ha rendszeres, akkor ad egyfajta eligazítást. Csak ránézünk a naptárra, és tudjuk, hogy nagyjából mikorra várható, hol járunk a ciklusban. Ezzel akkor is érdemes tisztában lenni, ha babát tervezünk, de akkor is, ha épp az a fontos, hogy most ne következzen be a fogantatás.

A testünk ismerete az önismeret meghatározó része, és ehhez hozzátartozik a saját működésünk, a saját ciklusunk kiismerése is. Itt nem csupán arra gondolok, hogy tudjuk, hogy nagyjából hány naponta esedékes a menstruációnk. Ezen kívül nagyon sok szempontot megfigyelhetünk még: mit tapasztalunk a ciklus egyes időszakaiban?

A ciklus első napját mindig a menstruáció első napja jelenti. Van, akinek már az sem egyértelmű, hogy ez pontosan melyik: pár nappal a vérzés előtt jelentkezhet ugyanis enyhébb barnás, rózsaszínes folyás – ezt még az előző ciklus végéhez számítjuk. Érdemes megfigyelni magát a vérzést is: milyen, és hogyan változik a napok során? Éjszaka erőteljesebb vagy nappal? Élénkpiros, sötét, darabos? Nagyon erős, gyakran kell cserélni a betétet vagy az intimtölcsért, vagy kényelmesen elvagyunk vele napközben? Okoz görcsöket, fájdalmat? A menstruáció összes napján, vagy csak eleinte, aztán enyhül? Fáj a hasunk ezekben a napokban, vagy tapasztalunk más testi tünetet? Ezek olyanok is lehetnek, amire akár egyáltalán nem gondolunk: fáradékonyság, derékfájás, a mell érzékenysége vagy az emésztés megváltozása.

Nem is kevés testi kérdés, ugye? És akkor ott vannak még a lelkiek. Nem szeretem, ha egy nő zaklatottságára az a reakció, hogy „biztos megjött neki”. Ennél sokszínűbbek, több rétegűek vagyunk, mint hogy ez az egyetlen dolog lehessen felelős a hangulatainkért. Mindamellett tény, hogy szervezetünk havi, ciklikus hormonváltozásai befolyásolják a kedvünket is. Ha megfigyeljük magunkat, ismerjük, hogy körülbelül milyen változások szoktak bekövetkezni nálunk, akkor elkerülhetjük a fenti barátságtalan megjegyzéseket is. Megjegyzem, egyáltalán nem helyeslem, hogy ilyen megjegyzések elhangozhatnak! Még akkor sem szabadna hasonlókkal találkoznunk, ha teljesen szabadjára engednénk a hormonális váltakozásokkal érkező indulatainkat. A megértő, kölcsönösen elfogadó kommunikáció mindenkinek jár!

Magunknak is jót teszünk azonban, ha kiismerjük ezeket a hatásokat, és azt is, hogy nekünk mi válik be. Citromfűtea, levendulás illóolaj, több pihenés vagy éppen valamilyen laza, kellemes mozgás, egy finom kávé, egy szelet csoki, vagy valamilyen más kényeztetés? Nem ördögtől való gyógyszert szedni sem: egy görcsoldó „csodákra” lehet képes. A hangulatváltozás sokszor annyiban jelenik meg, hogy kevésbé érzed produktívnak magad, inkább van kedved magadra figyelni, lustálkodni. Ha módodban áll, tedd meg! Válassz olyan feladatokat a munkádban a ciklus első néhány napjára, ami kevésbé megerőltető, menj haza korábban, és otthon is nyugodtan mondd meg, hogy most pihenésre van szükséged. Nem ciki kíméletet kérni, különösen, ha a munkádban nem teheted meg, hogy lazítasz. Most csak a legminimálisabb házimunkát végezd el, rendelj ebédet, és támaszkodj bátran a párodra. Különösen, ha egy örökmozgó totyogóval vagy otthon, akit hiába is kérnél arra, hogy nyugisabban játsszatok – bár talán egy takaró alatt összekuckózós diafilmezés neki is bejön egy félórára.

A menstruáció után aztán sokan úgy érzik, újra övék a világ: most jöhetnek a kihívást igénylő feladatok, ez az aktivitás időszaka, a termékeny napokra való felkészülés. Ilyenkor érdemes új projektekbe fogni, aktívabban sportolni vagy találkozókat szervezni. Van, akinek kellemetlen az ezután érkező peteérés: hol az alhasunk egyik, hol a másik oldalán érezhetünk enyhe szúró fájdalmat. Ennek ellenére ilyenkor jobban kívánhatjuk a szexet, ami a természet bölcsességére vall, hiszen ezek a ciklus legtermékenyebb napjai. Jobban ráhangolódunk mások érzelmeire, ez a kapcsolatok ideje: az érzékeink is kiélesednek ezekben a napokban.

Végül pedig, a ciklus utolsó fázisában újra kezdünk befelé fordulni, álmosabbak, fáradékonyabbak lehetünk, és azok a helyzetek villanyoznak fel, amikor sikerült valamit befejezni, kipipálni. A szakasz vége felé, a menstruáció előtt pár nappal pedig sokaknál tapasztalhatók a PMS (premenstruációs szindróma) tünetei: mellfeszülés, puffadás, farkaséhség vagy ingerlékenység. Figyelj oda az érzelmi változásokra, próbálj meg többet aludni, és amikor csak megteheted, olyan tevékenységeket válassz, amik megnyugtatnak. Ne ilyenkorra időzítsd a fájdalommal járó kezeléseket, az orvost vagy a kozmetikust, mert várhatóan fizikailag is érzékenyebb leszel. Aztán beköszönt a menstruáció, és indul újra a körforgás.

A legtöbb nő szeretne ugyanolyan teljesítményt nyújtani otthon, munkában, sportban és harmonikusan viselkedni a hónap minden napján. Pedig a testünk egyszerűen nem így működik. Ha ismerjük és értjük a saját működésünket, felfedezzük, hogy mi tesz jót és hogyan segíthetünk magunknak. Megtanuljuk úgy kihozni a lehető legtöbbet az egyes szakaszokból, hogy nem éljük meg folyamatos küzdelemnek az egészet, és nem erőltetjük magunkat a határainkon is túl – és ettől tényleg kiegyensúlyozottabbak lehetünk.

A cikk az Elevit Complex forgalmazója, a Bayer Hungária Kft. megbízásából készült.

Bezár