Évek óta hagyományosnak mondható ma már Magyarországon is a Black Friday, az üzletek és szolgáltatók ünnepe karácsony előtt körülbelül egy hónappal. Kérdés, hogy ez jó-e vagy rossz, és hogy idén az ismert gazdasági helyzetben mire számíthatunk majd? A környezetvédő szervezetek mindentől függetlenül helytelenítik az ilyen akciónapokat: úgy gondolják, ezzel a cégek túlfogyasztásra biztatják a vásárlókat – pedig az már így is épp eléggé jelentős méreteket ölt. Ezért aztán ugyanerre a napra meghirdették a Ne vásárolj semmit! napot. De vajon melyik a helyes út? Élni az akciókkal és kihasználni a lehetőségeket, vagy bojkottálni a vásárlást egy napon át?
Előrebocsátom: én egyik szélsőségben sem hiszek. Nem várom remegő kézzel az akciók kezdetét és nem böngészem éjféltől a gyűjtőoldalak ajánlatait, hogy most vehessek meg mindent, ami csak megtetszett az utóbbi időben nekem vagy a családtagjaimnak. De önkéntes tilalmat se erőltetek magamra, hogy a fogyasztói társadalom elleni tiltakozásul épp ma ne vásároljak egyáltalán semmit.
Fekete Péntek
A Black Friday, mint olyan sok mozgalom, az USA-ból ered. Ott a hálaadást követő péntek hagyományosan a karácsonyi vásárlás kezdete, amit a boltok őrületes akciókkal tesznek vonzóvá évről évre. Sok üzletben a nyitvatartási időt is megváltoztatják erre a napra, aki pedig nem a kereskedelemben dolgozik, gyakran szabadságot vesz ki, hogy vásárolhasson. Már közmondásosak a boltokat megrohamozó tömegek, a kígyózó sorok egy-egy nagyon népszerű termék beszerzéséért.
Az akciók és leárazások napja néhány éve hazánkba is begyűrűzött, de itthon nem korlátozódik egy napra: az üzletek, szálláshelyek és egyéb szolgáltatók már november elején készülnek a jobbnál jobb ajánlatokkal. A zsúfoltságról szóló hírek és persze az elmúlt években a járványhelyzet miatt is úgy tűnik, a magyarok szívesebben vásárolnak online.
A kezdeti lelkesedés után néhány év alatt nagyot csökkent a Black Friday varázsa: sokan futottak bele különféle csalásokba. Nem egyszer fordult elő, hogy egy üzletben néhány nappal az akció előtt emeltek árat, amit aztán pénteken az eredeti árra vagy akár annál magasabbra vittek csak le. Az etikus kereskedelem szabályozása sokat meríthetett ezekből a kiskapukból. Mindamellett még mindig sokan vannak, különösen az online vásárlók között, akik a kanapé kényelméből böngészve egyik nekik tetsző árucikket teszik a kosárba a másik után akkor is, ha valójában egyáltalán nincs szükségük rá.
Magyarországon azért mégiscsak másról szól a Black Friday, mint eredeti hazájában. Itthon ritkán szólnak arról a hírek, hogy megsérült volna egy vásárló az akciós okostévék rohamában. Inkább az a jellemző, hogy ilyenkor szerezzük be a karácsonyi ajándékot vagy foglaljuk le a családi nyaralást, cseréljük le a régóta rendetlenkedő mosógépet. Ennyivel tudatosabbak lennénk? Sajnos nem – inkább a lakosság szűkebb lehetőségei, anyagi helyzete irányítják a döntéseket. Aki viszont megteheti, itthon is hajlamos úgy vásárolni, mintha nem lenne holnap.
Az ellenpont: „Ne vásárolj semmit!” nap
Érdekes módon ezt a vásárlási böjtöt már azelőtt is megrendezték Magyarországon, hogy a Black Friday szélesebb körben elterjedt volna. Hiszen a karácsonyi ajándékvásárlás fekete péntek nélkül is létezik, és nem egyszer torkollik halmozásba. Mindegy, hogy örül-e a másik annak, amit tőlünk kap, fogja-e használni: ajándékozni kell, ajándékozni illik. Ez a túlfogyasztás azonban felesleges terhet ró a környezetünkre, hiszen azokat a tárgyakat, amelyeket később nem használunk, már eleve le se kellene gyártani. Ugyanez vonatkozik a különböző divathullámokra, mint például a csúnya karácsonyi pulcsik vásárlása. Ezeket jellemzően egyszer vesszük fel, jövőre pedig újabbat szerzünk be, miközben tudjuk, hogy a felesleges ruhák legyártása mekkora terhet ró a környezetre.
A Ne vásárolj semmit! nap persze nem arról szól, hogy kenyeret sem vehetsz aznap a boltban. Sokkal inkább a tudatos vásárlásra hívja fel a figyelmet. Te például írsz bevásárlólistát, megtervezed a heti menüt, előre készülsz az ajándékozási alkalmakra? Ha igen, akkor a magyarok tudatosabb feléhez tartozol, a legtöbben ugyanis sosem vásárolnak így: a hazai vásárlások 55%-a hirtelen döntésekből fakadó impulzusvásárlás. Ezért jók az ilyen világnapok, nevezetes napok: formálják a szemléletünket, lehetővé teszik, hogy megfigyeljük, tudatosítsuk a szokásainkat. Ha felismerjük, tetten érjük, hogy mi hol változtathatunk, máris tehetünk egy apró lépést a környezetvédelem irányába. Mire gondolok?
- Ne dőlj be a tervezett elavulásnak, és ne vegyél új telefont vagy elektronikai eszközt csak azért, mert kijött a legújabb típus vagy mert egyszer elromlott, és drága a javítás. Még mindig olcsóbb, mint az új készülék, és a javításnak gyakorlatilag nincs környezetterhelése.
- Vásárolj használtan. Ruhaneműt, játékot, könyvet, bútort és még sok mindent találsz az online csoportokban, használtcikk-boltokban vagy az újrahasználati központokban. Menő olyan terméket használni, aminek története van!
- Ha időtöltésnek használod a vásárlást, gondold át, mi mást tudnál tenni, ami hasonló élményt ad? Antikváriumokban, régiségkereskedőknél böngészgetés, múzeum, séta? A pénztárcádnak is jót tesz!
- Részesítsd előnyben az élményajándékokat! Élménykuponok, közös főzés, városismereti séták? Számos lehetőség vár a szokásos mozi- vagy koncertjegyeken túl is!
Ha sikerül kialakítanod néhány jó szokást, érdemes a többi hónapban is megtartani ezt a vásárlói tudatosságot, hiszen a túlfogyasztás olyannyira megterhelő a bolygó számára, hogy a jelenlegi életmódunk fenntartásához több mint két Földre lenne szükségünk! Ráadásul sokszor a vásárlás és a megszerzett tárgyak még csak nem is tesznek minket boldoggá – az viszont talán igen, hogy tettél néhány lépést a következő nemzedékért.
Az arany középút
Ahogy az elején is írtam: nem hiszek a szélsőségekben. Azt gondolom, hogy ha valaki tudatos vásárló, akkor képes az akciókat és az ajándékozást is a helyén kezelni. Elromlott a mosógéped, és javíthatatlan? Valóban szükséged van egy új télikabátra, a gyerek pedig fél éve ácsingózik arra a drágább legóra, ami most egy napig valóban féláron kapható? Ne legyél saját magad ellensége: ha ellenőrizted, és tényleg jó a hirdetett lehetőség, vásárold meg bátran kedvezőbb áron! De vigyázz: a kosárra kattintva állj meg és ne tedd bele a huszadik szuper akciós karácsonyi dekorációt, amire valójában semmi szükséged nincs.
A cikk az Elevit Complex termékek forgalmazója, a Bayer Hungária Kft. megrendelésére készült.
CH-20221026-38